Náš tým
Jak vedu tým. Moje 3 zásady.

Jak vedu tým. Moje 3 zásady.

Dnes si dovolím trochu odbočit k podovolenkově odlehčenému a už i trochu podzimně melancholickému tématu. Nicméně si myslím, že by se vhled do fungování našeho týmu mohl mnoha PPC seniorům a vedoucím PPC týmu hodit. K vedení týmu jsem se ve Webnode dostala chvíli po škole, kdy jsem najednou měla ukočírovat 10 lidí. Díky Vítkovi (CEO Webnode), který do mě vložil veškerou svou důvěru, jsem měla šanci si projít maximálně akcelerovaným kurzem vedení lidí. Ten kurz vedl především můj tým, který mi dost často dával hodně za uši. Tady jsou 3 věci, které jsem se naučila a podle kterých se řídím.

1) Jdu příkladem

Snažím se jít příkladem,  protoze se tým ode mě v každém momentu učí a přebírá moje návyky.

K tomuto bodu mám jeden příklad za všechny: chození včas na schůzky. Všímala jsem si, že pokud já chodím na meetingy o 2 minuty později, zbytek týmu chodí alespoň o 3 až 7 minut později. To znamená, že každou schůzku jsme zahajovali o 7 minut později (u 30 minutového meetingu to dělá více než 20% času!). Jednou se mi dokonce stalo, že díky vzácné návštěvě z Googlu, jsem přišla na naši Adwords party (kterou jsem samozřejmě měla vést) o 15 minut pozdě. Celý tým na mě čekal. Znamenalo to dohromady 165 promarněných minut a 11 otrávených lidí.  Od té doby chodím 100% včas a teď už i všichni z týmu.

Další příklad: pokud chcete, aby se odesílaly reporty včas, tak první, kdo je posílá včas, musíte být samozřejmě vy sami. Stejně to platí ve vztahu s klienty, když na ně nadáváte, tak ostatní lidé v týmu budou taky. Těžko jim pak budete vysvětlovat, že si jich mají vážit. A tak dále.

2) Komunikuji otevřeně

V komunikaci se snažím dodržovat následující body:

  • vždy mluvím pravdu, žádné mlžení a polopravdy (to totiž průměrně inteligentní pracovník brzy prokoukne a pak jste akorát za kokota. Ups, pardón.)
  • říkám otevřeně dobré i špatné věci (i když to občas prokrastinuju a pak hodně důsledně vážím každé slovo, aby nedošlo k nedorozumění nebo nepřijetí zpětné vazby)
  • nemanipuluji (dávám lidem možnost opravdové volby a pokud jsem rozhodla za ně, otevřeně jim to řeknu)
  • snažím se, aby informační kanály fungovaly co nejlépe (to je pro mě největší boj, jednoduše někomu zapomenu předat důležitou informaci, protože mě nenapadne, že je to pro něj důležitá informace, nejlíp mi fungoval velký post-it na monitoru s nápisem: „Who is involved?“)

Příkladů špatné praxe mám spoustu. Například jsem dřív velmi špatně komunikovala negativní feedback. Vždy jsem to tak zaobalila, že člověk vlastně odcházel spokojený a nevěděl, že udělal něco špatně. Když jsme se pak o pár měsíců loučili s výpovědí v ruce, člověk vůbec nevěděl, o čem mluvím. To mi zase jednou pořádně otevřelo oči a teď vím, že negativní zpětnou vazbou pomáhám.

Výhoda otevřené komunikace je i to, že jste mnohem předvídatelnější a tým ví, co od vás může očekávat a co se očekává od nich. Je to prostě win-win situace.

3) Pomáhám lidem růst

To je můj nejoblíbenější bod. Za  tři roky kolem mě vyrostli úžasní specialisté ve svém oboru. Snažím se, aby mě lidé kolem mě přerůstali a dál mě inspirovali. To je moje osobní motivace.

Když jsem ale začínala, myslela jsem si, že mě tým bude respektovat jedině tehdy, pokud budu vědět „všechno“ a nejlíp. Z dnešní perspektivy je to vtipný, ale já jsem se opravdu ostýchala říct někomu z týmu, že nevím, nebo že jsem o některé novince ještě neslyšela. Znám ale i mnohem starší lidi na vedoucích pozicích, kteří právě s tímto mají problém. Potom si vybírají do týmu „hloupější“ lidi, nedávají jim tolik pravomocí, nebo záměrně nesdílejí všechny informace.

Souhlasím s tvrzením Ogilvyho: “If you hire people who are smaller than you are, we shall become a company of dwarfs. If you hire people who are bigger than you are, we shall become a company of giants.”

matrioshaka_dolls

To je můj recept. Výhoda těchto bodů je, že pokud se jimi řídím, hrozně mě to baví. Baví mě pracovat s lidma a všechno kolem.

One Comment

  1. Katka

    17.9.2014 at 8:23

    Marky, moc děkuji za tento článek.

    Když ho čtu, vzpomínám na naše začátky a na to, co vše jsi mě naučila a jakým způsobem jsi mě inspirovala. Upřímně musím říct, že ze začátku jsem tvůj negativní feedback vnímala jako trest, styděla jsem se. Vždy jsem se ale snažila pochopit důvod toho, proč mi to říkáš a jak s touto informací mám dál pracovat. Časem se stalo, že jsem začala těmto feedbackům jít vstříc a doslova si to užívat :-) což může znít docela vtipně, ale já asi fakt ujíždím na koberečcích :-D.

    Časem jsem začala vnímat, že malé prohry mě posilují a že studnice zkušeností je nevyčerpatelná. Prakticky každý den se mi stane menší či větší prozření a jsem nesmírně vděčná, že je dokážu vnímat.

    Díky Tobě jsem tím čím jsem a musím uznat, že tvá pravidla jsou férová ke všem.
    Děkuji!
    Katka

    Reply

Leave a Reply to Katka Cancel reply

Váš email nebude zveřejněn.Povinná pole jsou označena *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>