Je vyhledávání v obrázcích a ve videu „big deal“?

Před několika týdny se mi díky drobnému zážitku otevřely oči. Viděla jsem, jak můj přítel vyhledával „boty Salomon“: na Googlu přepnul na obrázky a tam si začal prohlížet modely, které nabízí. Cože?!? Celou neděli jsem strávila pátráním po informacích, kolik procent lidí opravdu vyhledává v obrázcích. Našla jsem pouze 4 roky starou informaci, že z celkového vyhledávání by mohlo být asi 15 % v obrázcích. Hned na to navazoval článek, že to s největší pravděpodobností bude vyhledávání porna. Svůj průzkum jsem rozšířila o vyhledávání ve videu a našla jsem pouze článek z 2008, který uvádí, že 25 % vyhledávání na Googlu se děje na YouTube.

Začala jsem cítit obrovskou příležitost! Co když se podíly opravdu hodně změnily? Vždyť v obrázcích nejsou žádné reklamy a přesto na Pinterestu prý reklama funguje! Tak jsem vytvořila dotazník a týden na to Google oznámil, že spouští Google Shopping v obrázcích!! Nicméně výsledky průzkumu jsou tak zajímavé, že je s vámi musím nasdílet!

Navíc ode dneška můžete sledovat pozice ve výsledcích vyhledávání v obrázcích a ve videích v Marketingminer.cz.

Průběh průzkumu a respondenti

Dotazník se skládal celkem z 10 otázek. Některé dotazy byly otevřené, nicméně většinou si lidi mohli vybírat z několika možností. Dotazník byl šířen a odpovídán online. Získala jsem 260 respondentů. Nejpočetnější věkovou skupinou byla 26 – 39 (49,2 %), ale zástupce jsem měla i ve skupině 60+. 62 % dotázaných bylo vysokoškoláků.

Průzkum vyhledávání v obrázcích a videu 1

Velké poděkování patří mojí mámě a jejím kolegyním z práce, které se nejpoctivěji podílely na rozšiřování dotazníku. Díky!

Jak často lidé vyhledávají v obrázcích, ve videu, v mapách a na sociálních sítích?

Nikoho nepřekvapí, že na Googlu a Seznamu lidé hledají většinou několikrát denně. U vyhledávání v obrázcích a ve videu už byly výsledky jiné. 53 % lidí hledá několikrát denně nebo týdně v obrázcích a 49 % ve videu. Nicméně je potřeba dodat, že při rozhovorech s některými respondenty jsem se dozvěděla, že někdy uvedli, že téměř nevyhledávají a až ve chvíli, kdy viděli možnosti, si uvědomili, kolik toho vlastně vyhledávají.

Průzkum vyhledávání v obrázcích a videu 2

Když hledáte v obrázcích, co nejčastěji hledáte?

Graf výsledků asi není potřeba popisovat. Snad jen doplním, že kdybychom spojili lidi, kteří odpověděli, že v obrázcích hledají inspiraci pro nákup zboží a dárků, a ty, kteří jdou do obrázků přímo nakupovat, tak by se tato kategorie stala jednoznačným vítězem. Velkou příležitost také vidím ve vyhledávání místa, které chci navštívit. Toho by se dalo skvěle využít pro kavárny, restaurace a podobně!

Průzkum vyhledávání v obrázcích a videu 3

Na otevřenou otázku, co dále lidé vyhledávají se odpovědi různily. Nejvíce se opakovalo:

  • inspiraci, co vyrobit nebo uvařit
  • plemena psů, fauna
  • interier design
  • články

Když hledáte ve videích, co nejčastěji hledáte?

Tady bych vypíchla především, že 28,5 % vyhledává recenze a používání zboží a 25 % video návody do práce nebo volný čas.

Průzkum vyhledávání v obrázcích a videu 4

Dále lidé uváděli:

  • návody na líčení a účesy
  • pohádky a videa pro děti

Když hledáte na sociálních sítích, co nejčastěji hledáte?

Ve zkratce: Lidi. To byla úplně nejvíc uváděná položka. Zajímavé je, že je hledáme z různých důvodů:

  • abychom zjistili, co je u nich nového
  • budu s ním dělat business
  • hledání/lustrování kandidátů na volné pozice
  • info o známých osobnostech

Potom hodně respondenti uváděli, že hledají eventy a události. Asi ve 20% psali, že hledají firmy, a to především restaurace. Co je hodně zajímavé, že jen 2 lidi uvedli, že hledají hashtagy! :)

Když hledáte v mapách, co nejčastěji hledáte?

Asi nikoho nepřekvapí, že 84 % respondentů se přiznalo, že hledá v mapách konkrétní adresu nebo jak se dostanou na nějaké místo, 60 % se informuje o tom, jak dané místo vypadá díky Google Street View. A co se dál vyhledává? Průzkum vyhledávání v obrázcích a videu 5

Omezení tohoto průzkumu:

1) Relativně malý vzorek, který neobsahoval nejmladší věkovou skupinu (0-15) – nakonec jsem získala 260 odpovědí, je nutno ale dodat, že se v průběhu výsledky příliš neměnily

2) To, že 40% lidí uvedlo, že v obrázcích hledají inspiraci pro produkty ještě neznamená, že objemově je to druhá největší položka

3) Bylo by potřeba ještě hlouběji prozkoumat například jaké produkty lidi nejvíc vyhledávají v obrázcích, to znamená ještě více rozmělnit otázky a jít více do hloubky

Komentovat

Váš email nebude zveřejněn.Povinná pole jsou označena *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>