Dneska mají všichni inzerenti Skliku důvod k oslavě. Budeme mít totiž mnohem větší vhled do fungování našich kampaní. V systému přibyly dvě nové metriky - Podíl zobrazení a Kvalita.
Chvalozpěvy začnu popisem první zmíněné metriky. Podíl zobrazení funguje úplně stejně jako v Adwords. Toto procento inzerentovi sděluje počet zaznamenaných zobrazení vydělený odhadovaným počtem zobrazení, kterých mohl dosáhnout. Samo o sobě by to asi nebylo tak sexy, ale je doplněno o počet zobrazení ztracených kvůli nízkému ranku, nízké relevanci, časovému plánování a rozpočtu (bezvadně popsané na blogu Skliku).
- Rozpočet kampaně – inzerát nebyl zobrazen, protože její běh je omezen nízkým rozpočtem.
- Časové plánování – inzerát nebyl zobrazen, protože kampaň má nastaveno omezení výdeje v některé hodiny nebo/a dny
- Relevance – inzerát vyřadila z aukce nízká relevance
- Aukční rank – inzerát není zobrazen, protože součin CTR x cena neodpovídá určité hranici
Nemůžu moc říct, jaký je rozdíl mezi dvěma posledními údaji. V žádné kampani jsem totiž na ztracená zobrazení kvůli nízkému aukčnímu ranku nenarazila.
A co to skóre kvality?
Jirka Chomát uvádí: „Cílem je nabídnout inzerentům informaci o tom, jak si vedla jeho klíčová slova v konkurenci s ostatními inzerenty v aukci BEZ vlivu peněz.“
Jak se liší od skóre kvality, které známe z Adwords? Je mnohem více variabilní a nevztahuje se pouze k přesné shodě.
Co mě překvapilo:
- skóre je hodně ovlivněno aktuální pozicí. Při testování jsem u stejného klíčového slova měla skóre kvality 2 na pozici 6, když jsem zvedla nabídku a dostala se na 1.pozici, dosáhla jsem příjemné odměny v podobě známky 10 (viz tabulka níže).
- pokud nikdo jiný na klíčové slovo neinzeruje, kvality skóre je 10 (i přes to, že třeba slovo není vůbec relevantní)
- stejné klíčové slovo v různé shodě mají úplně jiné skóre. Na následujícím obrázku je vidět, že KW ve frázové shodě si vysloužilo 4 a ve volné shodě 9.
Poslední velmi zajímavá věc je rozložení klíčových slov mezi hodnoty skóre kvality, které se také značně liší. V Adwords jsme zvyklí, že většina klíčových slov dosahuje hodnot mezi 5 až 9 (bývá to kolem 85% klíčových slov), ostatní hodnoty se vyskytují zřídka. V Skliku je to jinak! Mnohem více slov je označeno extrémně nízkými hodnotami 1 – 4 (kolem 18%, ve srovnání s Adwords, kde to bývá maximálně 10%) a dalším extrémem jsou 10, u mnou sledovaných kampaní to bylo více než 30% slov.
V následující tabulce je vidět srovnání rozložení klíčových slov mezi hodnoty skóre kvality a také průměrná pozice, na které se dané skóre kvality nejčastěji objevuje.
Skóre kvality | Adwords % KWs | Sklik | Adwords avg.pos. | Sklik avg.pos. |
1 | 1,1% | 5,7% | 2,2 | 6,2 |
2 | 0,0% | 4,2% | 0,0 | 5,0 |
3 | 3,4% | 4,7% | 2,8 | 3,5 |
4 | 1,8% | 3,2% | 3,4 | 2,8 |
5 | 15,1% | 6,4% | 3,1 | 2,7 |
6 | 27,8% | 8,7% | 3,6 | 2,0 |
7 | 16,2% | 9,1% | 2,7 | 2,0 |
8 | 20,6% | 10,5% | 2,5 | 1,7 |
9 | 5,7% | 12,3% | 2,1 | 1,5 |
10 | 8,4% | 35,1% | 2,0 | 1,2 |
Toto skóre tedy ne vždy vypovídá o tom, jak je klíčové slovo kvalitní (tedy jak si vede v aukcích, jak relevantní jsou reklamy a kvalitní LP). Jak se ale dá toto číslo využít? Je potřeba ho kombinovat minimálně s průměrnou pozicí a potom se z něj dá spousta informací vyčíst.
- Nízká kvalita (1-4), nízká pozice (4-10): pokud si můžete dovolit nabídnout více, určitě to udělejte
- Nízká kvalita, top pozice: tak tady je potřeba prohlédnout vyhledávací dotazy a vymazlit reklamy
Mě si každopádně Sklik 100% získal! Díky a hurá optimalizovat!
Automatické tagování v Skliku | Tomáš Bzirský - Blog
11.8.2014 at 15:13
[…] v poslední době chrlí jednu novinku za druhou Remarketing (retargeting), Skóre kvality a podíl zobrazení, Sitelinks – Sklik odkazy a hlavně poslední novinka Autotagging, který je pro mě z […]
Novinky v Skliku a Google Summit | Tomáš Bzirský - Blog
6.6.2014 at 12:28
[…] Myslím, že se nemá cenu o tom moc rozepisovat, protože to už někteří udělali. Zajímalo by mě, kde Markéta na to bere ten čas???? Takže více v jejím článku – http://markeeting.cz/sklik-uvadi-skore-kvality-a-podil-zobrazeni/ […]
Radek
6.6.2014 at 9:43
Podíl zobrazení super! Ale to skóre kvality. Mě přijde zvláštní, uvádí, že je to výsledek bez ovlivnění cenou, ale reálně to tak není protože počítá s CTR. Pokud by mělo být použitelné, tak by mělo počítat pouze relevanci(inzerátů, kw a vstupní stránky) a například COEC(které nesouvisí přímo z pozicí).