Sklik uvádí: skóre kvality a podíl zobrazení!

Dneska mají všichni inzerenti Skliku důvod k oslavě. Budeme mít totiž mnohem větší vhled do fungování našich kampaní. V systému přibyly dvě nové metriky - Podíl zobrazení a Kvalita.

Chvalozpěvy začnu popisem první zmíněné metriky. Podíl zobrazení funguje úplně stejně jako v Adwords. Toto procento inzerentovi sděluje počet zaznamenaných zobrazení vydělený odhadovaným počtem zobrazení, kterých mohl dosáhnout. Samo o sobě by to asi nebylo tak sexy, ale je doplněno o počet zobrazení ztracených kvůli nízkému ranku, nízké relevanci, časovému plánování a rozpočtu (bezvadně popsané na blogu Skliku).

  • Rozpočet kampaně – inzerát nebyl zobrazen, protože její běh je omezen nízkým rozpočtem.
  • Časové plánování – inzerát nebyl zobrazen, protože kampaň má nastaveno omezení výdeje v některé hodiny nebo/a dny
  • Relevance – inzerát vyřadila z aukce nízká relevance
  • Aukční rank – inzerát není zobrazen, protože součin CTR x cena neodpovídá určité hranici

Nemůžu moc říct, jaký je rozdíl mezi dvěma posledními údaji. V žádné kampani jsem totiž na ztracená zobrazení kvůli nízkému aukčnímu ranku nenarazila.

 A co to skóre kvality?

Jirka Chomát uvádí: „Cílem je nabídnout inzerentům informaci o tom, jak si vedla jeho klíčová slova v konkurenci s ostatními inzerenty v aukci BEZ vlivu peněz.

Jak se liší od skóre kvality, které známe z Adwords? Je mnohem více variabilní a nevztahuje se pouze k přesné shodě.

Co mě překvapilo:

  • skóre je hodně ovlivněno aktuální pozicí. Při testování jsem u stejného klíčového slova měla skóre kvality 2 na pozici 6, když jsem zvedla nabídku a dostala se na 1.pozici, dosáhla jsem příjemné odměny v podobě známky 10 (viz tabulka níže).
  • pokud nikdo jiný na klíčové slovo neinzeruje, kvality skóre je 10 (i přes to, že třeba slovo není vůbec relevantní)
  • stejné klíčové slovo v různé shodě mají úplně jiné skóre. Na následujícím obrázku je vidět, že KW ve frázové shodě si vysloužilo 4 a ve volné shodě 9.

sklik kvality skore

Poslední velmi zajímavá věc je rozložení klíčových slov mezi hodnoty skóre kvality, které se také značně liší. V Adwords jsme zvyklí, že většina klíčových slov dosahuje hodnot mezi 5 až 9 (bývá to kolem 85% klíčových slov), ostatní hodnoty se vyskytují zřídka. V Skliku je to jinak! Mnohem více slov je označeno extrémně nízkými hodnotami 1 – 4 (kolem 18%, ve srovnání s Adwords, kde to bývá maximálně 10%) a dalším extrémem jsou 10, u mnou sledovaných kampaní to bylo více než 30% slov.

V následující tabulce je vidět srovnání rozložení klíčových slov mezi hodnoty skóre kvality a také průměrná pozice, na které se dané skóre kvality nejčastěji objevuje.

 Skóre kvality Adwords % KWs Sklik Adwords avg.pos. Sklik avg.pos.
1 1,1% 5,7% 2,2 6,2
2 0,0% 4,2% 0,0 5,0
3 3,4% 4,7% 2,8 3,5
4 1,8% 3,2% 3,4 2,8
5 15,1% 6,4% 3,1 2,7
6 27,8% 8,7% 3,6 2,0
7 16,2% 9,1% 2,7 2,0
8 20,6% 10,5% 2,5 1,7
9 5,7% 12,3% 2,1 1,5
10 8,4% 35,1% 2,0 1,2

Toto skóre tedy ne vždy vypovídá o tom, jak je klíčové slovo kvalitní (tedy jak si vede v aukcích, jak relevantní jsou reklamy a kvalitní LP). Jak se ale dá toto číslo využít? Je potřeba ho kombinovat minimálně s průměrnou pozicí a potom se z něj dá spousta informací vyčíst.

  • Nízká kvalita (1-4), nízká pozice (4-10): pokud si můžete dovolit nabídnout více, určitě to udělejte
  • Nízká kvalita, top pozice: tak tady je potřeba prohlédnout vyhledávací dotazy a vymazlit reklamy

Mě si každopádně Sklik 100% získal! Díky a hurá optimalizovat! :)

 

3 Komentáře

  1. […] v poslední době chrlí jednu novinku za druhou Remarketing (retargeting), Skóre kvality a podíl zobrazení, Sitelinks – Sklik odkazy a hlavně poslední novinka Autotagging, který je pro mě z […]

    Reply

  2. […] Myslím, že se nemá cenu o tom moc rozepisovat, protože to už někteří udělali. Zajímalo by mě, kde Markéta na to bere ten čas???? Takže více v jejím článku – http://markeeting.cz/sklik-uvadi-skore-kvality-a-podil-zobrazeni/ […]

    Reply

  3. Radek

    6.6.2014 at 9:43

    Podíl zobrazení super! Ale to skóre kvality. Mě přijde zvláštní, uvádí, že je to výsledek bez ovlivnění cenou, ale reálně to tak není protože počítá s CTR. Pokud by mělo být použitelné, tak by mělo počítat pouze relevanci(inzerátů, kw a vstupní stránky) a například COEC(které nesouvisí přímo z pozicí).

    Reply

Komentovat

Váš email nebude zveřejněn.Povinná pole jsou označena *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>