Optimalizace a tipy
Jiný systém, jiná specifika. Co to znamená pro kampaně?

Jiný systém, jiná specifika. Co to znamená pro kampaně?

Když začínáme s novým ppc systémem, zjišťujeme si alespoň základní informace o jeho fungování. Mezi tyto základní charakteristiky rozhodně patří vše kolem shod klíčových slov. Ty mají totiž dost zásadní dopad na strukturu kampaně a vůbec na klíčová slova, která do kampaně budou přidána. Navíc jejich důkladná znalost může ušetřit spoustu času. Dala jsem dohromady srovnání 4 systémů – Adwords, Sklik, Bing ads a Yahoo Japan. Vynechala jsem Yandex (RU) a Naver (KOR), protože to jsou kapitoly samy pro sebe.

Volná shoda a její modifikátor

Volná shoda je asi nejhojněji používaná a nejspíš právě proto se její fungování napříč systémy v čase standardizovalo. Adwords, Bing i Yahoo ji popisují naprosto shodně. Nezáleží na pořadí slov, v dotazu nemusí být obsažena všechna slova a zobrazí reklamu i na synonyma a blízké varianty slova. Navíc i v Bingu a Yahoo můžete využít modifikátoru volné shody. V Bingu je však dostupný pouze pro angličtinu, francouzštinu a tradiční čínštinu.

Vyčnívá tu jen Sklik, který zatím nezná modifikátor, ale na druhou stranu nezobrazuje reklamu na synonyma a další „relevantní“ výrazy. Pouze pracuje s blízkými variantami.

Co to znamená pro kampaně? V Skliku se chováme k volné shodě jako v Adwords k modifikátoru. Synonyma a další relevantní klíčová slova hledáme a přímo přidáváme do kampaně. Mám dost obavy, že se synonymy Bing dokáže decentně pracovat jen v angličtině, takže ve všech ostatních jazycích je potřeba také pilně přidávat slovíčka.

Přesná a frázová shoda jsou opravdu všude stejné?

Přesná a frázová shoda se chovají podobně napříč systémy. Teoreticky se v přesné shodě zobrazují reklamy pouze pokud se vyhledávaný výraz naprosto shoduje s klíčovým slovem a v případě frázové shody může být okolo přilepené další slova. Ale tady jsou výjimky (platí pro frázovou i přesnou shodu):

  • Google: ignoruje některé znaky jako pomlčky, ale i mezery. [E-shop zdarma] se zobrazí na: eshop zdarma, e shop zdarma, eshopzdarma (při zapnutém „close variants“). Není potřeba přidávat variantu s diakritikou a bez, pokud máte zapnuté „close variants“.
  • Bing: normalizuje vyhledáváné výrazy, to znamená, že ignoruje některá slova v dotazu (a, the, an…) a nebere v potaz některé znaky (&, +, -,…)
  • Sklik: reklama se nezobrazí při nepoužití diakritiky, jedná se o nejpřísnější systém
  • Yahoo JP: zobrazí reklamu i na blízké varianty slov, množné čísla, apod.

Co z toho plyne pro naše kampaně? V Skliku je potřeba víc makat a přidávat víc slov (jen při psaní tohoto článku jsem zjistila, že nám chybí klíčové slové „e shop zdarma“, jakožto varianta „eshop zdarma“).

Pozor na vylučující klíčová shodu

Ve všech srovnávaných systémech je možné zadat vylučující klíčová slova ve volné, frázové a přesné shodě. Pouze v Bingu pracuje volná a frázová shoda naprosto totožně. Použití frázové a přesné shody je více méně intuitivní. Ale volná je trochu „tricky“ a v každém systému funguje opravdu jinak.

V příkladu je uvedeno, jaké vyhledávací výrazy by byly vyloučeny při použití negativního klíčového slova site maps.

Volná shoda Vyloučí: Nevyloučí:
Adwords
  • nezáleží na pořadí
  • musí být všechna slova v dotazu
  • nereaguje na synonyma, varianty
  • create a site with a maps
  • create site maps
  • create a site
  • create site map
  • create website maps
Bing
  • slova musí být v daném pořadí
  • musí být všechna slova v dotazu
  • nereaguje na synonyma, varianty
  • create site maps
  • create a site
  • create a site with a maps
  • create site map
  • create website maps
Sklik
  • nezáleží na pořadí
  • dotaz nemusí obsahovat všechna slova
  • reaguje i na jiné tvary slov
  • nereaguje na synonyma
  • create a site with a maps
  • create site maps
  • create a site
  • create site map
  • create website maps
Yahoo JP
  • nezáleží na pořadí
  • mohl by reagovat na synonyma, varianty*
  • create a site with a maps
  • create site maps
  • create a site map
  • create website maps
  • create a site

*v nápovědě říkají: „If the keywords registered as negative keywords are relevant to the search terms entered by an internet user, the corresponding ads will not be displayed“

Pokud se chcete dozvědět víc: Adwords, Bing, Sklik, Yahoo

Co z toho plyne pro naše kampaně? Při kopírování kampaně do Bingu je potřeba přidat více vylučujících slov, případně je i rozdělit na jednoslovná. I při kopírování kampaně z Skliku do Adwords pravděpodobně budete chtít zvážit přidání dalších klíčových slov (variant v množném čísle, s překlepy…).

Příště to bude na téma Yandex! Článek již rozepsala moje kolegyně Olena, která se o kampaň stará a stále na tento systém nadává :)

5 Komentáře

  1. Tomáš

    23.4.2014 at 9:09

    Pěkný! Jde vidět, že si pěkně hrajete:)
    Yandex je svět sám o sobě a myslím, že mu rozumí jenom samotní vývojáři:)

    Reply

    • Markéta

      Markéta

      23.4.2014 at 9:28

      Díky Tome!
      Už se na ten článek o Yandexu taky těším, zatím tam nepoznám, ani kolik utrácíme a jaké máme CPA. Úplný black box :)

      Reply

      • Tomáš

        23.4.2014 at 12:20

        Mi povídej! Kdybychom neměli data z analytiky, tak jsme pěkně slepí, ale i tyto data jsou zkreslená, holt musí se používat ta jejich analytika, ale to je taky kapitola sama o sobě:)

        Reply

  2. Martin

    27.5.2014 at 19:12

    Přínosný článek! Co se tedy stane, pokud v Skliku spustím klíčová slova v modifikované shodě? Budou se chovat jako ve volné shodě?

    Reply

    • Markéta

      Markéta

      29.5.2014 at 8:05

      Díky Martine. Ano, vypadá to, že se chovají podobně jako ve volné shodě.

      Reply

Komentovat

Váš email nebude zveřejněn.Povinná pole jsou označena *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

About Markéta

Baví mě pracovat na věcech, které dávají smysl. Ráda objevuji a jsem hladová po nových informacích. Jsem nenapravitelný optimista a věřím, že: „where there is a will, there is a way“. A nespokojuji se s průměrem!