Nikdy jsem na konec PPCčkařů nevěřila, až do včerejška

Vždy jsem budoucnost našeho oboru viděla veskrze optimisticky. Nevěřila jsem na tragický konec kvůli zlému machine learningu. Věděla jsem, že Google vymyslí, jak nám pomoci a zbaví nás otravné manuální práce, kterou stejně většina z nás dělá s chybami. Nicméně jsem si malovala naši budoucnost ve strategičtějších rozhodnutích, v analýzách dat a podobně. Ale včera mi došlo, že možná o práci opravdu přijdeme. 

Včera proběhl už tradiční Google Keynote, kde se každý rok oznamují novinky, na které se v Adwords…ehm v Google Ads můžeme těšit. Mě zaujaly nové druhy smart kampaní. Budeme mít k dispozici smart shopping kampaň, local a hotel kampaň.

A tak se mi to začalo tak nějak všechno spojovat a v hlavě se mi začala formovat nová konspirační teorie. V květnu Google oznámil novou generaci Shopping kampaní, která mi přijde jako předzvěst Smart Shoppingů. Jen připomenu, že tyto kampaně mají obrovskou výhodu, že se zobrazují nejen ve vyhledávání, ale i v obsahovce, na YT a v Gmailu. Ale to nevadí, protože napříč sítěmi bude optimalizována podle cíle, který si zvolíte. To je sen – jedna kampaň vyřeší vše! 

Jediný háček je, že když se budete pídit po tom, kde se tato kampaň opravdu zobrazila a zvolíte si segment “Networks”, tak se dozvíte prozaicky “Cross networks”. To ale není všechno! Neuvidíte ani vyhledávací dotazy. 

Pak jsem si vzpomněla, jak to bylo s kampaněmi na aplikace. Před rokem jsme přišli o veškerou možnost optimalizace i analýzy. Dostaváme jen agregovaná data, se kterými buď jsme spokojení, nebo smolík. Nemůžeme totiž nic vyloučit, nic přenastavit, nic zoptimalizovat. Ale ono to většinou nevadí, protože fungují.

A co když takto budeme postupně přicházet díky „smart kampaním“ o data? Machine learning nebude náš konec. Je to jen prostředek, pomocník. Přijdeme o práci, až když nebudeme mít data, nebudeme schopni získat žádné hodnotné insighty a nebudeme mít k dispozici nástroje pro optimalizaci. To pak bude opravdu smutný konec PPCčkařů. 

12 Komentáře

  1. Michal Janík

    27.6.2019 at 22:44

    Jojo. Ač koukám, že tvůj článek už je mezi námi pár měsíců, tak mě to přijde aktuální. Na Nekonferenci jsme o tom zapředli debatu s Verčou a směr byl podobný. Tedy ony pro agentury role zbudou – např. u některých typů klientů dělat práci obchodní, informační… Zkrátka to, co je pracné a je z toho malá marže.

    Na druhou stranu to zatím vypadá, že automatizace potřebuje kvalitní data. A s těmi to v praxi není tak jednoduché. Prostor pro práci skutečných odborníků tímto směrem zůstává. Tedy on se v čase mění jeho charakter. Ale dalo by se říct „zatím dobrý“. Zatím :-)

    —–

    Ale aby člověk nebyl takový pesimista, tak si může představit, že reklamnímu trhu mohou místo Google Ads dominovat např. aplikace jako Wish, nebo subjekty z Číny v čele s Aliexpressem, a to teprve bude silná kávička.

    Takže „zatím dobrý“. Zatím :-)

    Reply

  2. Miroslav Beran

    25.6.2019 at 16:41

    Ano, to je budoucnost, ale ne proto, že budeme mít méně práce, ale pomalu ztrácíme kontrolu nad vším. A druhá stránka, zjednodušování otevírá dveře do marketingu firmám, které by jinak nikdy inzerovat nezačali. Takže můj tip je ten, že to Google bude dál sunout tímto směrem až do extrému, že člověk neznalý nalije peníze, nahraje feed, nastaví adresu webu a zmáčkne tlačítko „propagovat“. Pak už to bude úplný konec. Největší problém bude poté to, že tu vznikne obrovské konkurenční prostředí, všichni budou inzerovat na všechno, budou pomalu mizet takové ty příležitosti, které teď vidí jen šikovnější markeťáci – vychytávky, které nám dávají konkurenční výhodu. Poté už ani neuvidíme pozadí, protože už teď google skrývá, kde se co zobrazilo. Takže proti sobě bude lépe stavět nabídky tak, aby z nás vytáhl více peněz, bude se mu lépe posílat peníze tam, kam my nechceme (viz. mobilní aplikace nyní) apod. Nelíbí se mi to, opravdu se mi to nelíbí.

    Reply

  3. Alex Sibirský

    19.2.2019 at 11:10

    Má tedy, podle vás, smysl s kariériou v PPC v současné době začínat?

    Reply

    • Michal Janík

      8.7.2019 at 19:23

      Jasně, že má.
      Být PPCčkařem je pořád strašně zajímavé řemeslo :-)
      I když jsme to místy pesimističtí :-)

      (Dva smajlíky v jednom komentáři, aby se to alespoň kapku vyrovnalo.)

      Reply

  4. Vladimír Přichystal

    10.8.2018 at 13:51

    Já bych to tak černě neviděl. Aspoň s výhledem na nějakých 5 let. Možná budou jen PPC specialisti víc vysvětlovat, proč něco zapnout, než aby trávili čas nastavováním a spouštěním. A pak bude taky potřeba obsloužit méně chytré systémy.

    Reply

  5. Pavel Kysilka

    12.7.2018 at 13:27

    Vnímám to stejně. Podobný trend podle mne probíhá na Google i v rámci organického vyhledávání. Knowledge graph, sémantické a hlasové vyhledávání ukazují, že Google bude chtít odpovídat na dotazy sám bez nutnosti zobrazovat cizí webové stránky. Webové stránky lze navíc i vytvořit v rámci Google Suite. Tzn. dlouhodobá strategie je odstranit mezičlánky a nabízet služby přímo koncovým zákazníkům. Jen by mne zajímalo, co pak bude v rámci optimalizace a konkurenčního boje na Google rozhodovat. Nabídnutá cena za proklik / konverzi / zobrazení?

    Reply

  6. Ľubomír Štulajter

    12.7.2018 at 9:22

    Ja to naopak takto pesimisticky vidím už niekoľko rokov. To je hlavný dôvod, prečo som opustil pohodlnejší život freelancera a pustil sa do budovania agentúry. Málokto si to už uvedomuje, ale naším najväčším konkurentom je samotný Google.

    Reply

    • Jindrich Faborsky

      12.7.2018 at 10:39

      Tu implikaci jsem tady uplně nepochopil. Protože Google je naším největším konkurentem, tak jsi opustil místo freelancera a začal budovat agenturu?

      Reply

      • Ľubomír Štulajter

        12.7.2018 at 11:39

        Áno. Ako freelancer som videl perspektívu na najbližších pár rokov, lebo sám nedokážem poskytnúť také spektrum služieb ako agentúra. Proste som status freelancera vnímal ako výrazne rizikovejší.

        Reply

  7. Jakub Kašparů

    11.7.2018 at 20:40

    Markét jsem tu na marketing Live a můžu ti říct, že oficální keynote byla jen trochua toho co nás čeká, jsou tu další vize a sessions, které jdou ještě dál :) Nesmíme nic publikovat, ale je to tak :)

    Reply

    • Rudolf Svátek

      12.7.2018 at 13:05

      Tak jestli nesmíte nic publikovat, tak alespoň naznačte. Nebo vy nesmíte ani naznačovat?

      Reply

Komentovat

Váš email nebude zveřejněn.Povinná pole jsou označena *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>