Chyby, které všichni občas děláme v reklamách

Miluju koukání na reklamy. Když se jednou za uherský rok dívám na televizi, tak čekám nedočkavě na reklamní pauzy, za volantem koukám na billboardy a na internetu si dělám screenshoty bannerů nebo reklamních textů, které mě zaujaly. Proto se mi nashromáždila taková pěkná sbírka reklam, kterou často sdílím s týmem a dneska kousek ukáži i tady. Bude to na téma: „Chybami se člověk učí“ :)

Pravidelně narážím na reklamy, kterým chybí jen špetka k dokonalosti. Většinou jde jen o nepozornost ppc správce. Tady je seznam 6 chyb, kterých se občas všichni dopouštíme, a také nastínění, jak jim ve Webnode snažíme předcházet.

Gramatika a překlepy

Nejjednodušší, zároveň ale nejvíce ostudné jsou překlepy a gramatické chyby. To se stane hned. Tady jedna olympijská chyba: „Zlatou medaily nám prý nezaručí!“

ad fail 6

Zdroj: FB

Musím se pochlubit i ostudou z vlastní zahrádky. Následující banner viděl grafik, já a člověk v Seznamu a nikdo z nás si nevšiml, že je tam chyba. Po asi 3 měsících nám ze Seznamu napsali, jestli bychom to mohli opravit. Fakt ostuda! ad fail 8

Od toho okamžiku každý banner po grafikovi musí zkontrolovat pečlivě další osoba. Co se týká textových reklam, každý ppc specialista má svého backupa, který čas od času projde kampaň a dost často odhalí chyby z nepozornosti (bohužel nám to nefunguje 100%, protože třeba na korejštinu máme jen jednu slečnu, tak je její backup Japonka).

Nejasná message

Občas jsme tak kreativní, že se nám podaří být naprosto nesrozumitelní. To se navíc na stísněném prostoru ppc reklam stane velmi rychle. Pro pobavení tu mám ukázku pokusu o ultimátní zjednodušení reklamního textu:

Ad fail 4Překlad: „Zdarma. Příležitost. Participativní program.“ :) Vůbec teda netuším, o jakou službu se jedná.

Méně extrémní příklad je ten následující. Z reklamy to vypadá, že se firma soustřeďuje na rozdávání kreditu na Adwords a Sklik. Rozumím, že chtěli komunikovat jejich hlavní promo akci, nevím, jestli neupozadili příliš svůj core business.

ad fail 7Jak takový problém detekovat? Čím déle kampaň dělám, tím slepější k tomuto můžu být. Může pomoci Ad Preview (porovnání s konkurencí, zda my to neděláme nějak divně) nebo někdo nezúčastněný, kdo nezná danou firmu a její služby/produkty (pochopí, co se inzeruje?)

Automatické vkládání klíčových slov

Velmi oblíbená funkce automatického vkládání klíčových slov může přinést opravdu vtipné situace. Toto je můj oblíbený příklad (už trochu staršího data). Naše konkurence prodávala „Webnode.cz za kačku“. Tady to byl úsměvný příklad, upozornili jsme je na to na Twitteru a oni to dali do pořádku. Ale viděla jsem další opravdu zmrvené reklamy.

Ad fail 5My to řešíme tak, že testujeme obě varianty s Dynamic KW insertion a s naším textem. Potom také srovnáváme CTR reklamy pro jednotlivá klíčová slova (přes segmenty). K tomuto tématu ještě musím přidat statistiky z Wordstreamu, které tvrdí, že tato funkce zlepšuje CTR pouze do určitého bodu:

2014_03_22_22_28_00_Totally_Insane_Techniques_Guaranteed_to_3X_Your_CTR_Webinar_

Příprava reklam ve velkém

Když člověk připravuje velkou kampaň, různě kopíruje předpřipravené reklamy a občas se to může vymknout z rukou. Tady čerstvý případ GSP od Trivago. Titulek inzerátu nechali v polštině, to je celkem škoda.

Ad fail 2S tím nám pomáhá checklist před spuštěním kampaně. Máme tam vypsané věci, na které se občas zapomíná a které je třeba zkontrolovat.

Prošlé akční nabídky

Při správě velkých kampaní je jednoduché zapomenout na nějakou omezenou nabídku. Tady je příklad z FB, kde mi firma nabízela školení na PPC, které probíhalo 25.2., bohužel už bylo 7.3. Takových mám ve sbírce mraky, tip na vánoční dárek 27.12., inzerát na již obsazenou pozici, atd.

Ad fail 1

Toto ve Webnode úplně neřešíme, takže nemůžu říct, jak se proti tomu bránit. Ale navrhovala bych: Upomínka v kalendáři? Label v kampani a script? Jiná automatizace? Jak to řešíte vy?

Past klíčových slov

Ve všech PPC best practices se člověk dozví, že do reklamy patří klíčové slovo. Dost často to pak dopadá tak, že všechny firmy napadne ta stejná spásná myšlenka – dejme klíčové slovo do titulku! A pak to dopadá takto:

ad fail 9

Který website builder byste si vybrali? (správná odpověď je: webnode :)) Na to je zase nejlepší lék Ad Preview a potom trochu představivosti.

A už jsme u konce této zábavné přehlídky. Napadá mě, že nejlepší řešení pro některé z těchto případů by byla solidarita ostatních PPC nadšenců. Takže pokud uvidíte reklamu Webnode, která by potřebovala vylepšit (překlep, špatné cílení, cokoliv), nebojte se mi napsat! My to opravdu uvítáme! :)

8 Komentáře

  1. Robert

    25.3.2014 at 11:24

    Jako jo, je to boj, chyby delame vsichni. Neni ale nic horšího, než když nás z pozice agentury opravuje klient.

    U akcí, u kterých víme, ze konci k urcitemu terminu, si v AdWords nastavujeme automaticke pravidlo na pozastaveni/aktivaci reklamy/sestavy. V Skliku nezbývá než upominka v kalendari.

    A pro legraci, aktualni inzeraty, ktere mam v gmailu… ;)
    http://www.reklama-ppc.cz/mix/inzeraty.jpg

    Reply

  2. Jakub Herrmann

    25.3.2014 at 15:55

    Mě se dokonce už párkrát stalo, že reklama s překlepem měla větší CTR než ta bez překlepu :) Dokonce jsem už viděl chybný banner od Google. Takže jak píšete – chybovat je lidské, ale je potřeba si na to dát pozor :)

    Reply

    • Ľubomír Štulajter

      17.4.2014 at 0:28

      Google tiež nie je neomylný. Reklamu na AdWords vidím často (jasné, remarketing) – ale keď sa začala olympiáda v Soči, zrazu na mňa táto reklama vyskočila v ruštine. :-)

      Reply

  3. Robert

    26.3.2014 at 12:56

    Je smutne, ze screenshoty chybných reklam muzeme pridavat prakticky denne. Dnesni inzerat… http://reklama-ppc.cz/mix/paska.jpg

    Reply

  4. Petyk

    26.3.2014 at 13:33

    Hehe, akorát jsem dočetl a hned na mě vyskočila další perlička z dílny Sun Marketingu na facebooku: https://www.dropbox.com/s/hpbw1u8g4uizv27/sun.jpg

    Reply

  5. Robert

    27.3.2014 at 23:10

    Další den, další chyba aniž bych ji cíleně hledal. Ani Lufthanse se chybky nevyhnou ;)
    http://reklama-ppc.cz/mix/letenky.jpg

    Reply

  6. Matěj

    30.3.2014 at 10:37

    Mně se jednou povedla také ultimátní chyba. Dělal jsem kampaně v Reklamní síť pro e-shop prodávající deskové hry, do reklamní síte jsem dělal dynamické bannery, ty jsem ovšem spojil se špatným Merchants účtem. Takže Dynamický banner hlásal, že prodáváme tisíce her, ale místo her v banneru běhalo oblečení. Nejvtipnější na tom je, že tyto Dynamické bannery měli více jak 3% CTR. Konverze, ale samozřejmě žádné :))

    Reply

  7. Michaela

    25.4.2014 at 11:14

    Ani samotný Adwords nie je dokonalý, takto vyzerá česko-slovenský inzerát: https://www.dropbox.com/s/dosdnkio383zhos/inzerat.png

    Reply

Komentovat

Váš email nebude zveřejněn.Povinná pole jsou označena *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

About Markéta

Baví mě pracovat na věcech, které dávají smysl. Ráda objevuji a jsem hladová po nových informacích. Jsem nenapravitelný optimista a věřím, že: „where there is a will, there is a way“. A nespokojuji se s průměrem!