Sitelinky Skliku brzy pro 100% uživatelů. Máme důvod slavit?

Sklik před dvěma měsíci začal testovat rozšíření inzerátů o odkazy. Minulý týden zveřejnil první výsledky a vypadá to, že se můžeme radovat. Jejich statistiky ukazují, že správci, kteří ještě rozšířené odkazy nenaimplementovali, velmi prohloupili!

David Velechovský v oficiálním článku Skliku tvrdí, že „pokud se zobrazí Odkazy v jednom řádku, průměrně se navýší míra prokliku o 4 %. V případě, že se zobrazí ve dvou řádcích (maximální počet) pozorujeme nárůst míry prokliku v průměru o úctyhodných 15 %. Navíc to podle grafu vypadá, že se výkon sitelinků v čase zlepšuje (všimněte si však o jaké se jedná období).

sklik sitelinky 2

Já se nenechám jen tak ukolíbat oficiálními daty. Zajímalo mě, jaký výkon mají sitelinky v našich kampaních a jestli náhodou nepotřebují zoptimalizovat.

Vybrala jsem skupinu, kde máme nejlepší průměrnou pozici a kde jsem tedy předpokládala, že se bude rozšíření o odkazy více zobrazovat. Letmo jsem zkontrolovala vývoj CTR od dubna, kterým se musím pochlubit!

Voilà:

sklik sitelinky

Ano, míra prokliku nám klesla o krásných 10%. A zrovna jako na potvoru se to stalo od července a přitom jsme reklamy neměnili. Bylo to dílo sitelinků??? Když jsem se ptala naprosto nereprezentativního vzorku PPC správců, shodně se mi přiznali, že odkazy vytvořili, ale tím pro ně práce skončila. Nikdo sitelinky neanalyzoval, ani se je nesnažil optimalizovat. My jsme tady bohužel taky narazili.

Statistiky odkazů najdete na úrovni jednotlivých sestav v záložce „Odkazy“ a nebo si můžete stáhnout report. Jediné, co jsem zvládla ze statistik vyčíst, bylo, že se nám zobrazují asi v 15% procentech z celkového počtu zobrazení této skupiny a že se na ně kliká (extrémně) málo. Z mých odhadů, to vypadá, že je to mnohem míň než na Googlu. V Adwords se procento počtu kliků na sitelinky z celkového počtu prokliků při zobrazení sitelinků pohybuje mezi 2 až 4%. Toto číslo nejde exaktně spočítat v Skliku, kvůli absenci segmentu „Click type“, ale odhadovala bych ho na maximálně 0,2%. To je obrovský rozdíl. (část rozdílu určitě tvoří lepší výkon Jumbo sitelinků, ale co ten zbytek?)

Další otazník mám ohledně toho, komu se vlastně rozšíření zobrazuje a jak bude fungovat v budoucnosti. Testuje se to na určitých uživatelích, na určitých dotazech nebo na určitých inzerátech? Z oficiální zprávy to není vůbec jasné:

V úterý 8. července se nové rozšíření začne zobrazovat cca 10 % hledajícím uživatelům. Předpokládaný termín nasazení Sklik Odkazů do 100 % výsledků je v září tohoto roku. Na začátku testu bude nastaveno zobrazení Odkazů u inzerátů poměrně přísně a bude se zobrazovat pouze u vysoce hodnocených inzerátů na TOP pozicích ve vyhledávání na Seznam.cz.“

Znamená to tedy, že na začátku do bety vstoupilo pouze 10% uživatelů a jim se sitelinky zobrazovaly zřídkakdy. Z druhé věty jsem pochopila, že očekávaný cílový stav by měl být: 100% uživatelů a 100% výsledků. To znamená, že by se Sklik mohl chovat jinak než Adwords? Když vezmu v úvahu to, že se zatím odkazy nedají vyhodnocovat, tak je to pro nás celkem prekérní situace :)

Navíc mě zmátlo, že průměrná pozice je u odkazů i vyšší než 3. To nesedí s tvrzením, že se toto rozšíření bude zobrazovat pouze na TOP pozicích.

Speciálně pro Jirku Chomáta jsem s láskou sepsala pár bodů, které dělají analýzu výkonu tohoto rozšíření inzerátů naprosto neproveditelnou:

  • není možné se podívat na data na úrovni kampaně, člověk musí jít do každé skupiny zvlášť. To je strašná bolest. (Ale řeší to stažení reportu do excelu)
  • asi nejdůležitější a pro vás nejjednodušší k opravě: ve statistikách vidíš míru prokliku odkazu (naprosto nerelevantní), ale ne CTR reklamy při zobrazení odkazu (počítáno: celkový počet prokliků při zobrazení reklamy s daným odkazem/počet zobrazení reklamy s daným odkazem; důležitost tohoto je ještě umocněna tím, že máte mnohem nižší % prokliků na odkaz než v Adwords)
  • chybí segment Top vs others (pro zjištění, jak často se vůbec sitelinky mohly zobrazit) a Click type (pro analýzu, kolik lidí na rozšíření kliklo na úrovni sestavy/kampaně)
  • není jasné, jaký má vliv na CTR. Nejlepší by byl segment ve statistikách, kde by bylo možné vidět, jaký má výkon reklama na top pozicích s odkazy a bez odkazů (což by nedávalo smysl, pokud budete opravdu zobrazovat sitelinky u 100% výsledků vyhledávání).
  • v tabulce se statistikami odkazů se počítá celkové CTR, které vede k omylu. Vypadá to, že CTR za všechny odkazy je 0,05%. Doopravdy to je ale asi kolem 0,2%. Kde se stala chyba? Počítá se to totiž ze součtu zobrazení (ale ta zobrazení proběhla pro stejné vyhledávání). Já při kalkulaci beru max hodnoty (v Adwords se tomuto vyhnuli tak, že souhrnné hodnoty při segmentu Click type ve statistikých sitelinků prostě neuvádí)

sklik sitelinky 3Doplnili byste něco, co vám chybí ve statistikách sitelinků? Září se blíží a s tím i úplné nasazení nové fíčury! Otazníků mám však pořád plno. Tak snad nám vše Jirka objasní na PPC grilovačce! Budu se těšit :)

8 Komentáře

  1. Tomáš

    25.8.2014 at 8:04

    Ahoj,

    schválně jsem se díval na stats, než pustili zobrazování pro víc lidí. Toho 8.8. (hlavně jsem si pak trošku doblbl účet, takže by data nebyly relevantní.)

    Pro 3 top kampaně s průměrnou pozicí 1,1 to nemělo žádný vliv, respektive průměrně CTRko se snížilo o 0,25 % (průměr je přes 15 %), což nemusí být způsobeno odkazy. Odkazy se zobrazily +- 10 % uživatelů, ale jejich CTRko bylo hodně bídné 0,61 % a hlavně mě překvapuje jejich průměrná pozice 2,49. Což převážně vypadá, že se zobrazuje na 2-3 pozici a první igrnoruje:)

    Ale je pravda, že dostat tyto data dohromady je hrůza.

    Reply

  2. David Velechovský

    25.8.2014 at 9:19

    Zdravím Markéto,

    děkujeme za cennou zpětnou vazbu. V Skliku se pobavíme o možných vylepšeních.

    * Z pátečního článku: „V prvním zářijovém týdnu plánujeme začít zobrazovat Sklik Odkazy ve výsledcích vyhledávání na Seznam.cz všem uživatelům. Pochopitelně i nadále pouze v případě, že inzerát splní přísná kritéria pro zobrazení rozšíření.“ – tj. ne při každém hledání se musí zobrazit Sklik Odkazy (sitelinky), stejně jako ne při každém hledání se zobrazí Sklik na top pozicích.

    * Je možné, že výpočet, kdy se mají SO zobrazit a kdy nikoliv, i v jakém množství, se může časem měnit. Jsou typy dotazů, kde víme, že jsou pro uživatele SO velmi relevantní, ale zároveň nechceme uživatele obtěžovat přemírou reklamy u dotazů, kde to není vhodné, proto jsme s rozšiřováním opatrní.

    * Data na úrovni kampaně lze vysledovat z reportů: Typ přehledu > Odkazy (nejsem si jistý, jestli tuto možnost nezmiňujete v prvním bodu, raději upřesňuji)

    * Míra prokliku pro jednotlivé SO může být velmi užitečná v případě, že inzerenta zajímá výkon jednotlivých SO, nejen celku.

    * Jak již poznamenal Jirka na Twitteru, pozice SO je pozice jednotlivých SO, nikoliv inzerátu.

    Jsme otevření dalším námětům :-)

    D.

    Reply

    • Markéta

      Markéta

      25.8.2014 at 9:29

      Davide, díky moc za odpověď.
      ad míra prokliku) pozor, tady jsme se nepochopili. Já říkám toto: celkový počet prokliků při zobrazení reklamy s daným odkazem/počet zobrazení reklamy s daným odkazem, to znamená, že pořád jde o výkon toho jednotlivého odkazu, ale můžeš to srovnat s výkonem reklamy jako takové. Rozumíš mi?

      Reply

      • David Velechovský

        25.8.2014 at 12:02

        Markéto, už si rozumíme. Toto bohužel možné není. Jak často se v praxi dostáváš k takto detailnímu vyhodnocení? Ptám se proto, abychom měli představu, jak moc je případná úprava tímto směrem prioritní oproti jiným plánovaným úpravám. Díky.

        Reply

        • Markéta

          Markéta

          25.8.2014 at 12:40

          Napadá mě jedna věc: nechceš přijet příští týden k nám na PPC grilovačku, že bychom to tam probrali? :)

          Reply

          • David Velechovský

            25.8.2014 at 14:33

            Díky za pozvání, ale termín na začátku měsíce mi bohužel nevyjde :-( Každopádně veškeré postřehy i dotazy uvítám, jak budeš mít chvíli, na mailu. Určitě za ně budeme vděční.

  3. Petra Větrovská

    25.8.2014 at 11:46

    Zobrazují se (pokud jsou) vždy 4 sitelinky nebo ne? Mě se zobrazují (pokud se zobrazí) vždy 4 – prokazuju si to průměrnou pozicí sitelinků 2,5, tu vidím u všech sestav i na úrovni účtu. A počet zobrazení sitelinků chápeme tak, že pokud chci ověřit, že se sitelinky budou zobrazovat mé reklamě ve 100 % případů, musím mít počet zobrazení 4x vyšší než počet zobrazení reklamy, je to tak?

    Jinak k tomu vyhodnocení – i když koukám na sestavy s CTR víc než 50 %, exactem, průměrnou pozicí 1 a hodně zobrazeními sitelinků (což mi přijde asi jediné od oka vyhodnotitelné), tak z toho moc nevykoukám. Nárůst tam je, ale že by tam byl zřetelný skok, to ne. Jenže v těch celkových číslech ten nízký podíl zobrazení v testu imho zanikne a proklikovost s versus bez vytáhnout nedokážu.

    Reply

  4. David Velechovský

    25.8.2014 at 14:30

    Ahoj Petro,

    4 SO se mohou zobrazit buď na 1. top pozici nebo na 2. top pozici v případě, že byly splněné podmínky a inzerent na 1. pozici je nemá zadané. Na 3. top pozici se aktuálně SO nezobrazují (ani 2).

    Každému SO se počítá zobrazení zvlášť, je tedy možné, že za zvolené období uvidíš více zobrazení SO než zobrazení inzerátů ze sestavy a tedy ano, teoreticky můžeš vidět 4x vyšší počet.

    Jakmile budeme mít více čísel, odkazovanou statistiku rádi aktualizujeme. Nemalá část inzerentů zatím SO zadané nemá. Často i těch, kteří soupeří o top pozice ve vysoce konkurenčních segmentech a každá pomoc podobného typu je vítaná.

    D.

    Reply

Komentovat

Váš email nebude zveřejněn.Povinná pole jsou označena *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

About Markéta

Baví mě pracovat na věcech, které dávají smysl. Ráda objevuji a jsem hladová po nových informacích. Jsem nenapravitelný optimista a věřím, že: „where there is a will, there is a way“. A nespokojuji se s průměrem!