Zaslouží si PPCčka nové pojmenování?

Minulý týden Robert Štípek z Kofeinu na Twitteru komentoval, že často firmy nerozumí tomu, co vlastně jako PPC agentura dělají. Zkratka PPC mě trápí už nějakou dobu, protože je fakt zavádějící. Jenže čím ji nahradit?

Screen Shot 2020-01-11 at 19.51.32

Nejdřív začnu tím, jak chápu PPCčka já. Do PPC zahrnuji placenou reklamu ve vyhledávání, v obsahové síti, reklamu na sociálních sítích, video reklamu a veškerý RTB (toto je asi trochu kontroverzní a s mnoha specialisty se neshodnu).

Shrnula jsem problémy možných pojmenování našeho oboru:

PPC: znamená “pay per click”, takže by v tom neměl být zahrnut nákup CPM nebo CPV. Navíc mám pocit, že to lidi vnímají jako reklamu ve vyhledávání nebo jako performance.

Performance: má hned 2 problémy. Na jednu stranu je to příliš široký pojem, protože performance by mohla být i emailingová kampaň. Na druhou stranu je to příliš úzké vymezení, protože děláme video reklamu nebo reklamu v obsahové síti s cílem budování brandu. 

SEM: omezuje hřiště jen na vyhledávání a navíc zahrnuje i SEO. Takže taky špatně.

Online/Digitální marketing: je příliš široké pojmenování, spadá do toho i online PR, online direct marketing, pořádání online eventů…

Online/Digitální reklama: toto pojmenování mi přijde nejblíž pravdě. Jenže by do toho mohlo patřit také přímý nákup reklamy nebo online placené články, advertorialy. Takže mi to taky úplně nesedí. Na druhou stranu reklama ve vyhledávání patří spíš do přímého marketingu než do reklamy (rozdělení disciplín najdete tady). Takže to taky úplně nesedí.

Všechna pojmenování částečně vyjadřují to, co děláme, ale nejsou přesná. 

Můj favorit je “programatický nákup reklamy/programmatic buying” – dokonale vymezuje to, co děláme. Z mého pohledu to má ale jeden velký háček: je to málo sexy :) Ale PB agentura nezní tak špatně, ne? :)

Co si o tom myslíte vy? Jak by se měly jmenovat PPC agentury a PPCčkaři?

4 Komentáře

  1. Juki

    26.4.2020 at 8:25

    Také bych řekla, že tuhle terminologii jsme přeblali od kolegů z USA, ale klidně mě opravte pokud se mýlím. Píšete, že PPC zahrnuje i reklamu a sociálních sítích a to mě zaujalo. Jedu si teď takové samostudium a přemýšlím hodně o souvislostech. O té správě sociálních sítí si teď čtu tady https://topranker.cz/sprava-socialnich-siti/ a zaujal mě pojem řetězové šíření obsahu a reklamy.

    Reply

  2. Karel Borovička

    13.1.2020 at 10:49

    Zaslouží si PPCčka nové pojmenování? Podle mě nezaslouží. PPC je pořád jen PPC.
    „Problém“ je pouze ve spojení „PPC agentura“, stejně jako „SEO agentura“… prostě záběr mají všichni větší.
    Mě by se líbilo pojmenování ve smyslu „Správa reklamy na internetu“ – to beru jako podstatu řemesla.

    Reply

  3. Ľubomír Štulajter

    13.1.2020 at 2:11

    Ja som pojem PPC používal kedysi ako freelancer. Po založení agentúry som naň už takmer zabudol, vôbec s ním nepracujeme. :-)

    Online reklama znie síce dobre, ale stačí robiť napríklad ešte SEO alebo správu sociálnych profilov… a už je aj toto príliš úzke. :-)

    Reply

  4. Lukáš Pítra

    12.1.2020 at 19:30

    Podle mě je trošku zbytečný to řešit, protože:
    A) terminologii stejně přebíráme zpoza velký louže, představa že si tu vymyslíme vlastní terminologii kterou odkouká i Google/Seznam/globální platformy a tooly co ji hustí do svých přímých klientů je fantasy
    B) existuje tolik různých kombinací toho co daná agentura / freelancer dělá či nedělá (display jo, fb už ne, nebo naopak, nebo obojí a ještě srovnávače atd atp.) že je nemožný najít si nějakou jednotnou terminologii použitelnou pro ty, pro které se to řeší – pro klienty, kteří se snaží dobře nahirovat lidi/dodavatele.

    Myslím si, že cesta ven vede dlouhodobě tak že přestaneš přemýšlet o tom co technicky děláš a v čem klikáš a začneš se pozicovat podle toho, jaký byznys problém umíš řešit. To je podle mě srozumitelnější pro klienty i výhodnější pro tebe z hlediska prodeje svých služeb a dlouhodobého výhledu – protože upřímně, i když dnes vyřešíš body A + B najdeš dobrý slovo, tak za rok dva můžeš začít s novými skill/toolsety začít znova.

    Ale kdybych si měl vybrat, tak online reklama.

    Digitální reklama je tricky v zahraničí, protože se tim dneska leckde myslí reklama v digitálních poutačích (CLV, instore apod.). Vím to, protože jsem jeden takový business roky dělal a naráželi jsme :-)

    Reply

Leave a Reply to Lukáš Pítra Cancel reply

Váš email nebude zveřejněn.Povinná pole jsou označena *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

About Markéta

Baví mě pracovat na věcech, které dávají smysl. Ráda objevuji a jsem hladová po nových informacích. Jsem nenapravitelný optimista a věřím, že: „where there is a will, there is a way“. A nespokojuji se s průměrem!