Optimalizace a tipy
Jaké analýzy dělám na úrovni MCC pro zjištění kvality účtu

Jaké analýzy dělám na úrovni MCC pro zjištění kvality účtu

Máme spoustu kampaní a já nemám možnost znát je všechny dokonale. Nevím, jestli jsou 100% kvalitně nastaveny, jsou tak velké, že těžko můžu jít všude do hloubky. Navíc většině stejně nerozumím (kvůli jazykové bariéře). Stejný problém řeší agentury: „dali byste za všechny vaše kampaně ruku do ohně?“ Zatím se mi nestalo, že by mi někdo odpověděl, že ano. Proto jsem si vytvořila seznam analýz, které přibližně jednou za tři měsíce vyhodnotím, a to mi pomáhá si udělat alespoň matnou představu o kvalitě nastavení a problémech v účtu.

Kdysi jsem četla na blogu Wordstreamu, že dobře nastavenou kampaň poznáte podle počtu klíčových slov v sestavách (max 25), podle počtu reklam v sestavách (min 3) a podle toho, jestli jsou přidány sitelinky. Na základě toho pak vznikl script. Takové jednoduché řešení jsem okamžitě zavrhla, protože ho nepovažuji za vypovídající.

Pro mě je důležité něco jiného. Chci se na kampaň dívat jako Google. Zajímá mě tedy: CTR, relevance klíčových slov a kvalita sitelinků. Dohromady mi vše zabere maximálně dvě hodiny (půl hodina příprava dat, hodina a půl vyhodnocení)

1) Kontrola CTR: Procento kampaní jednorožců (Wordstream benchmark)

Nevěřím na žádné magické hodnoty jako například, že CTR účtu by mělo být větší než 2%. Před nějakou dobou jsem si zamilovala benchmark CTR Wordstreamu a ten používám. Přiřazuje ideální CTR k daným průměrným pozicím. S tím dále pracuji následovně:

  • stáhnu data na úrovni MCC za poslední 3 měsíce: ad group report
  • v Excelu pomocí několikrát vloženého IF vyhodnotím, zda je sestava jednorožec. Vzorec vypadá takto:

=IF(AND(1,5>$I3;$G3>20%);“Y“;IF(AND(1,5<=$I3;$I3<2;$G3>13%);“Y“;IF(AND(2<=$I3;$I3<2,5;$G3>11%);“Y“; IF(AND(2,5<=$I3;$I3<3;$G3>10%);“Y“;IF(AND(3<=$I3;$I3<4;$G3>6%);“Y“;IF(AND(4<=$I3;$I3<5;$G3>5%);“Y“; IF(AND(5<=$I3;$I3<6;$G3>3%);“Y“;IF(AND(6<=$I3;$I3<7;$G3>2%);“Y“;IF(AND(7<=$I3;$G3>1%);“Y“;“N“))))))))) (vysvětlivky: I3 – Průměrná pozice; G3 – CTR)

Tip: nově budu používat svůj script

  • sestavám, které jsou jednorožci, přiřadím hodnotu 1, ostatním 0 (zase použiji if)
  • pomocí kontingenční tabulky agreguji data na úrovni kampaně a dostanu tak „Unicorn“ procento každé kampaně

Zbystřím, pokud je procento nižší než 30%.

Tip: Pokud vám hodnoty CTR pro jednorožce přijdou příliš vysoké, pracujte s čísly 5% nebo 10% nejlepších inzerentů.

2) Relevanci search terms a klíčových slov: Procento vyhledávaných výrazů přidaných do kampaně

Vycházím z předpokladu, že čím větší mám kontrolu nad vyhledávanými výrazy, na které se reklama zobrazuje, tím větší je pravděpodobnost, že budou relevantní ke klíčovému slovu.

  • stáhnu report na úrovni MCC za poslední měsíc (je to hodně dat): search terms report
  • v Excelu vyfiltruji search terms, které měli 1 až 10 zobrazení, a ty vyloučím z analýzy
  • pokud je vyhledávaný výraz přidaný do kampaně, přiřadím mu hodnotu 1, pokud není, přiřadím mu hodnotu 0 (pomocí if).
  • vytvořím kontingenční tabulku, kde zprůměruji data na úrovni kampaně

Naše hranice je někde kolem 60%, pokud je procento nižší, je třeba s tím něco dělat.

3) Relevance reklamy a search terms: Překrývající se skupiny

Tato analýza navazuje na tu předcházející. Jde mi o to, jak člověk pracuje s klíčovými slovy a jestli má ohlídáno, aby se reklamy zobrazovaly na výrazy, které opravdu mají.

Je třeba stáhnout search term report a vytvořit pivot tabulku, kde do řádků přijdou search terms (a Account, abyste oddělili výsledky mezi účty) a hodnota bude počet ad groups. Potom ještě vypočítám, kolik % vyhledávaných výrazů je ve více skupinách.

Search terms report 3

 

Účet, který má více než 3% search terms v několika skupinách, považuji za méně kvalitně nastavený.

4) Analýza výkonu sitelinků

O analýze sitelinků jsem už mluvila několikrát. Vycházím z předpokladu, že čím kvalitnější jsou, tím více se zobrazují. Proto porovnávám počet zobrazení na top pozicích s počtem zobrazení sitelinků (pro větší přesnost používám také segment top vs other). Pro každou kampaň vypočítám, jaké je procento zobrazení sitelinků. Pokud je menší než 60% je to pro mě signál, že je s tím potřeba něco dělat.

Potom všechny analýzy dám dohromady a vypadnou mi z toho vítězové a poražení a hlavně hromada úkolů.

6 Komentáře

  1. Petr Bláha

    24.9.2014 at 8:27

    Mne osobne nejvic ze vseho pomohl (Tebou doporuceny :-) ) kazdotydenni vytah vykonu vsech kampani a adgroup z MCC reportu. Vytahnu si z toho nejdulezitejsi metriky (pro me z hlediska optimalizace LP je to clicks, conv. clicks, conv.rate, CPA a cost). Pak si to muzu srovnat podle libovolne metriky (napr. cost) a zkontroluju behem par minut vykon jednotlivych adgroup popr. najdu nove prilezitosti

    Prekvapilo me, ze i kdyz je to svym zpusobem „obycejny“ report, tak to delalo hrozne malo lidi, se kterymi jsem se o tom pote bavil.

    Reply

    • Markéta

      Markéta

      24.9.2014 at 9:06

      Jsem ráda, že pomohlo :)

      Reply

  2. Martin Staník

    24.9.2014 at 8:30

    Já bych ještě potřeboval nějaké doporučení na knihu o Excelu … :-)

    Reply

  3. Tomáš

    25.9.2014 at 9:11

    Jsi mi trochu zkazila den, myslel jsem si jak mám ty účtu supr trupr a teď abych to předělával:))) Díky za článek.

    Reply

    • Markéta

      Markéta

      25.9.2014 at 12:42

      to mám radost :) takže jsi to už zkoušel? Máš nějaký vlastní systém, jak si hlídáš kvalitu?

      Reply

      • Tomáš

        25.9.2014 at 14:14

        No tak určitě sleduju skóre kvality, změny CTR, top KW předchozích dnů apod. – díky za scripty:)
        Pak na úrovni účtu CPA, kde mám stanovenou hranici a když je to pod určitou hranicí, tak to pitvám + statistiky aukcí na určitých trzích.

        U menších věcí je to hlavně QS a report vyhledávacích dotazů hlavně kvůli vylučujícím slovům. Nejsem totiž takový odpůrce volné shody jako ostatní:)

        Reply

Komentovat

Váš email nebude zveřejněn.Povinná pole jsou označena *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

About Markéta

Baví mě pracovat na věcech, které dávají smysl. Ráda objevuji a jsem hladová po nových informacích. Jsem nenapravitelný optimista a věřím, že: „where there is a will, there is a way“. A nespokojuji se s průměrem!