Nazývejme věci pravým jménem

Když jsem vedla marketingový tým ve Webnode, mnohokrát mi můj přítel říkal: “hele, ale víš, že neděláte moc marketing, viď?” Tehdá mě to strašně štvalo, až o několik let (a diskuzí) později mi začalo docházet, jak to vlastně myslel. Všimli jste si, jak nadužíváme pojem “marketing”? :) Je to jednoduše proto, že víme jen přibližně, co ten pojem znamená. Tak ho „lupneme“ tam, kde se nám tak nějak vlastně hodí.

Přibližné užívání pojmů znamená překážku v mnoha směrech. Proč je to problém, když nerozumíš pojmům?

  • pracuješ s přibližným významem, jak tobě se to zdá, hodně často na základě emocí a vlastních hypotéz
  • nepracuješ systematicky
  • nedokážeš si vytvořit myšlenkovou mapu oboru, nedokážeš zařadit nové pojmy do vztahu s dalšími
  • ty sám naplňuješ významem určité pojmy, ale nemusí se shodovat s význemem, který mu dávají ostatní

Ale nejhorší je, že zrovna v marketingu si většina lidí myslí, že ví. Je to obor, který trpí tím, že všichni mají pocit, že mu rozumí. Mnozí jsme se dostali k marketingu jak slepí k houslím. Velká část lidí, kteří se stali průkopníky online marketingu měli tech/IT background.

Na jednu stranu sice nedokonale známe význam pojmů v marketingu, na stranu druhou v online marketingu přebíráme a používáme spoustu anglicismů (kterým ne vždy přesně rozumíme) a hlavně zkratky! CPC, CTR, CPA, CTA, CPM a já nevím, co ještě. Tím bráníme, aby nám rozumnělo okolí a mohli jsme se lépe propojit třeba s tradičním marketingem. Proto když otevřete učebnice marketingu, tak tam většinou najdete jednu smutnou zastrčenou kapitolku „interaktivní marketing“ a to je vše.

Co je marketing? Kde se v rámci marktingu nachází PPC?

Marketing

= identifikace & uspokojování lidských a společenských potřeb
= vytváření, komunikace, dodání a směna nabídek, které jsou hodnotné pro zákazníky

Toť teorie. Co to ale znamená ve skutečnosti? Připravila jsem mapu aktivit marketingu a jak na sebe navazují:

Screen Shot 2017-04-30 at 9.41.55

Online marketing/direct marketing/social media marketing a podobně jsou součástí komunikace. Marketing je tedy nadřazený pojem a správně by se tyto disciplíny pravděpodobně měly jmenovat: online komunikace/direct komunikace/social media komunikace…

Jaké pojmy by se například mohly plést?

Marketing vs Propagace vs Reklama

Marketingové cíle vs Komunikační cíle

Marketingová strategie vs Komunikační strategie

Marketingový mix vs Komikační mix vs Média mix

Co znamená budovat brand? Je to jeden z cílů komunikační strategie.

Kde se nachází práce PPCčkaře? Je to rozhodnování o média mixu, nákup médií.

4 Komentáře

  1. Vít Rabiňák

    21.3.2018 at 11:00

    Tohle je jedna z věcí, kterou vždy na školeních zmiňuji, že marketing nelze brát jako propagaci. Propagace je jen velmi malou částí marketingu.
    Bohužel toto vnímání má často velmi špatný dopad nejen na komunikaci, ale i na samotné rozdělení činností ve společnosti. Přičemž marketingové oddělení bylo úplně odříznuté o vývoje a bylo bráno jako spíš „oddělení propagace“. Díky tomu byl vyvíjen produkt bez vztahu k zákazníkovým potřebám. Výsledek asi netřeba zmiňovat.

    Reply

  2. Miroslav Pecka

    14.2.2018 at 22:35

    Nezdravě intuitivní používání pojmů je věc, která mě v online marketingu dost trápí. A to i pojmů konkrétnějších – mnoho markeťáků a bohužel občas i specialistů používá dost ledabyle i pojmy jako konverze, transakce nebo (moji „oblíbení“) unikáti:-)

    Ve webové analytice vidím tohle zmatené vnímání pojmů (http://blog.h1.cz/aktualne/analytics-zkresleni-dat-1-zmateni-pojmu/) často.

    Já osobně za tím stavem vidím pravě fakt, že velká část tzv. markeťáků za sebou nemá praxi/studium v nějaké exaktnější oblasti – jako je třeba IT. V kombinaci s velkou sebejistotou a tedy neochotou se ptát na kontext/smysl je to často smrtící kombinace.

    Světlo na konci tunelu? Je. Vzdělávat okolí, vzdělávat okolí, …

    Reply

  3. Matej Chyľa

    14.2.2018 at 19:06

    Je super, keď sa v pojmoch a činnostiach urobí poriadok akurát je problém s rozdielnym vnímaním pojmov u každého špecialistu, ktoré si pomenovala. V čom však vidím problém pri podobných rozdeleniach je aj problematické napárovanie ľudí na konkrétne oblasti.

    Na konci mapy sú napríklad nástroje komunikačného mixu. Kto ich presne stanový? Kto určí, či bude lepšie na podporu predaja fungovať SEO alebo aktivita na sociálnych sieťach.

    Navyše každá spoločnosť má vlastnú mapu toho ako si pojmi triedi a spája do súvislostí. Navyše často nesprávne, prípadne časť skladačky úplne absentuje.

    Reply

    • Markéta

      Markéta

      14.2.2018 at 19:37

      Souhlasím, že je problém s rozdílným vnímáním, ale myslím, že je to neznalostí :)

      Není to tak, že by každá společnost měla svoji mapu. Tahle mapa vznikla jako výpisky z učebnic a knih. Ale máte pravdu, že každá společnost musí mít svoji vlastní marketingovou a komunikační strategii.

      Reply

Leave a Reply to Markéta Cancel reply

Váš email nebude zveřejněn.Povinná pole jsou označena *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

About Markéta

Baví mě pracovat na věcech, které dávají smysl. Ráda objevuji a jsem hladová po nových informacích. Jsem nenapravitelný optimista a věřím, že: „where there is a will, there is a way“. A nespokojuji se s průměrem!