Dneska mě velmi překvapily reakce na novou betu Googlu – rozšíření o výzvu. Myslím, že došlo k velkému nepochopení této nové fíčury. Jelikož mně osobně se nová rozšíření velmi zamlouvají, pokusím se objasnit proč.
Myslím, že největší nejasnosti nastávají kvůli srovnání nového formátu se sitelinky. Proč vlastně potřebujeme tuto novinku, když už máme odkazy? Sitelinky mají ale několik nevýhod:
- přivádí uživatele na méně relevantní stránky
- dost často jsou to stránky, které nejsou optimalizované pro konverzi
- někdy neexistují relevantní vstupní stránky pro text, který chcete uvést
Na druhou stranu všechna rozšíření a jejich předpokládaný vliv na výkon reklamy vstupují do hodnocení reklamy. Tedy byla by škoda o příležitost rozšířit reklamní prostor přijít! A proto se sitelinky přidávají, i když jejich relevance je pochybná:
A tak bych mohla pokračovat do nekonečna. A všechny tyto nerelevantní odkazy potenciálně budou snižovat konverzní poměr. Navíc pro výhody jako „Doprava zdarma“ nebo „Záruka vrácení peněz“ se ne vždy používají ideální LPs (př. Záruka vrácení peněz - to bylo první, na co jsem klikla, další příklady bych asi nemusela chodit daleko :)). Díky novým rozšířením o výzvu stačí uvést vaše silné stránky a přednosti, nemusíte zbytečně vymýšlet stránku, na kterou odkážete.
V diskuzi o výhodách/nevýhodách sitelinků jsem narazila na silný argument „Na sitelinky nikdo nekliká“ – ano, je pravda, že na sitelinky kliká velmi málo lidí. Je to asi kolem 2,5% z celkového počtu kliků při zobrazení sitelinků (zdroj: z našich statistik). Ale měsíčně to pro nás znamená nezanedbatelný objem kliků, které mají jedno společné – nižší konverzní poměr. Někdy i o 50%! Právě tento neduh řeší nové rozšíření, přivádíte lidi pouze na nejrelevantnější stránku k danému vyhledávacímu dotazu. To jsou přeci všeobecně známé best practices pro vstupní stránky, ne?
Myslím, že tato nová funkce bude vést inzerenty a PPC správce k efektivnějšímu využití prostoru. Formát přímo zdůrazňuje důležitost uvedení předností v inzerátu. Pomáhá přemýšlet nad konkurenční výhodou a formulovat ji. Velké díky Googlu, že nás učí myslet více marketingově!
Aleš
9.7.2014 at 9:23
Zdravím, já se tedy sitelinks snažím využívat svědomitě a ne jen pro výplň prostoru. Zákazníci na ně klikají docela dost (10% – 15%) a naopak ke konverzi přispívají. Na rozšíření o výzvu se těším!
Aleš.
Aleš
9.7.2014 at 14:48
Tak ne přátelé, souhlasím s vámi. Prokliků je okolo 1% – 2%, ale překvapivě konverzní poměr sitelinks je docela vysoký, obzvlášť když do nich vkládám konkrétní produkt nebo kategorii produktů.
Robert
27.6.2014 at 12:41
Nové rozšíření o výzvu dává 60% smysl!
Ale ted vazne a k věci:
Tebou uváděné NEVYHODY SITELINKS:
1) přivádí uživatele na méně relevantní stránky
- ano, muze se stát ve vybraných případech, či při špatném využití sitelinks jako takových.
- ALE > data ukazují, ze na sitelinks klikaji promile (byť ve Vasem pripade 2,5%, u nasich klientu je to kolem 0,5%.) uzivatelu a tento negativni dopad je tedy u vetsiny inzerentu ZANEDBATELNY. Uz jen proto, ze u vetsiny inzerentu jsou k dispozici relevantni stranky.
2) dost často jsou to stránky, které nejsou optimalizované pro konverzi
- Je na kazdem spravci kampani, jake stranky zvoli. Kazdy strujcem sveho stesti. Ale opet se odkazu na prvni bod. Na sitelinks temer nikdo neklika, tedy tento problem je prakticky ZANEDBATELNY.
- Navic, u vetsiny inzerentů jsou k dispozici jine konverzni stranky (ecommerce inzerenti atd).
3) někdy neexistují relevantní vstupní stránky pro text, který chcete uvést
- Ano, nekdy se to stane. Střelim od boku, ze se mi to stava tak v 10% pripadu/klientů.
- Ale asi bych si drze dovolil odkazat na prvni bod a nebo sitelinks nepouzil vubec. Zde je prostor pro rozsireni o vyzvu.
DALSI NEGATIVA
- rozsireni je nevyrazne (na rozdil od sitelinks)
- zahustuje text, zneprehlednuje inzerat > odvadi pozornost od druheho radku inzeratu
- objem textu s dalsim rozsirenim uz je takovy, ze uzivatele mohou mit problem/odpor cist text cely.
- oddeleni jednotlivych výzev třemi tečkami je takové… amatérské
Celkové mé negativum vuci novemu rozsireni vychazi z otazky: „OPRAVDU NAM TOHLE CHYBELO?“
- vychazi mi, ze toto rozsireni je „náhražkou“ sitelinks pro 5% inzerentů. Pro ostatní je to „jen“ další rozšíření tapetujici prostor, a klidne spolecne se sitelinks.
Markéta
27.6.2014 at 15:36
Ad 1) i u tvých inzerentů je to procento podobné a konverzní poměr nižší, tak jak jsme se bavili
Ad 2) možná jsou další stránky k dispozici, ale velmi často se používají naprosto nerelevantní
Ad 3) nepoužil bys sitelinks? Ale to ti přece bude snižovat ad rank
Ad negativa) myslím, že to bude Google ještě ladit. Zatím u inzerátů s tímto rozšířením je ctr o 10% vyšší, tak to asi nebude tak horký
Karel Rujzl
26.6.2014 at 23:01
A co to neomezené vykřičníkování o kterém psal Robert? To se mi moc nelíbí
Markéta
27.6.2014 at 4:34
Proč se ti to nelíbí? Já bych to využila, než nám to zakážou, ne?
Petr
26.6.2014 at 22:26
Naprosto s tebou souhlasím. Rozšíření o výzvu zní úplně super a těším se až je budu moct použít u nás v kampaních. Nevíš, kdy by to mělo být dostupné v klasickém adwords?
Markéta
27.6.2014 at 4:40
To nevím. Jsem vůbec překvapená, že se o tom začalo psát.
Petra Větrovská
26.6.2014 at 19:34
Hezké shrnutí výhod callout rozšíření! Souhlasím s tím, že je to bezva a nové rozšíření je potřeba s radostí uvítat Ale nebyla bych tak ošklivá na sitelinky, podle mě to není jejich chyba. Sitelinky byly odpočátku zamýšleny jako „odkazy na podstránky“ a měly by plnit navigační funkci. Sama sice s oblibou říkám „nikdo na ně nekliká, takže je důležitější, že tam jsou (a rozšířují / informují, než kam vedou“. Ve skutečnosti bych ale vždycky měla volit takové, aby opravdu vedly blíž ke konverzi (tj. typicky na tu podstránku, pokud to jde), než na nějakou stránku, o které tušíme, že konvertovat nebude, případně zkonvertuje jinudy (typicky kontakt, pobočky). To, že se do sitelinků často rvou nějaké konkurenční výhody, benefity společnosti, apod. je podle mého spíše trochu zneužívání funkce sitelinků. Chápu, že u některých produktů je těžké podstránky najít a pro některé inzerenty je problém si přidělat pořádné landing pages mimo standardní navigaci. Zatím mi ale vždycky líp fungovaly produktové sitelinky, klidně v kombinaci s cenou nebo slevou, ale ne ty na obecné stránky webu, třeba i s benefity. Takže za mě v obsahu vidím zásadní rozdíl a tohle rozšíření má pro mě přínos v tom, že tam můžu napsat to, co se mi do textu nevejde a do sitelinků dávat nechci. Budu mít ráda oboje!
Markéta
27.6.2014 at 4:37
Peťo, rozumím. Myslím, že ještě bude problém v tom, že u velkých kampaní si správci nedávají tak záležet na výběru produktů, které tam dají. A dost často to vůbec nesouvisí s původním dotazem.
Tomáš
27.6.2014 at 9:20
Jenže to máš potom docela problém to uhlídat, jestli daný produkt ještě je nebo není v nabídce, případně když už není v nabídce a stránky se mažou a chybí 301 redirect, takže na druhou stranu chápu, když tam nejsou úplně konkrétní produkty.
Markéta
27.6.2014 at 10:17
Tomu 100% rozumím, proto si myslím, že nové rozšíření o výzvu je lepší.
Callout Extensions | Tomáš Bzirský - Blog
26.6.2014 at 16:01
[…] Markéta ji zase vidí víc, než pozitivně – http://markeeting.cz/nove-rozsireni-o-vyzvu-dava-100-smysl/ […]