Jaké jsou konkurenční faktory agentur?

Po přečtení knihy Strategie modrého oceánu jsem začala přemýšlet, jaké jsou vlastně v našem oboru ty faktory, na nichž se v současnosti zakládá konkurenční jednání odvětví. Ptala jsem se starších a zkušenějších, hledala jsem v knihách a dala jsem dohromady seznam, který mě samotnou alespoň částečně uspokojil. Tak ho tu nasdílím a třeba mi řeknete, že jsem úplně vedle!

Už víte, že ráda hloubám a navíc jsem hodně orientovaná na budoucnost. Jsem ráda připravená a mám vizi. Proto mi téma konkurenčních faktorů přišlo velmi zajímavé, protože přece chci, aby uLab byl konkurenceschopný za 10 let. A na tom musíme makat už teď.

Takže jaké jsou ty faktory, na kterých agentury pracují, aby zvýšily svoji konkurenceschopnost?

1. Reputace (image)

Reputaci chápu jako nějaký veřejný obraz, to co se člověk o dané agentuře dozví nebo už o ní dokonce ví. Práce na zvyšování reputace je určitě založená na PR, organizování eventů, ale třeba taky na dobrých vztazích s Googlem/Sklikem/FB.

Protože jsme v B2B sektoru a ohodnocení kvality služby je pro zákazníka velmi těžké, tak si myslím, že reputace bude hrát významnou roli při výběru. Tento dojem tvoří také web, kanceláře a samotní zaměstnanci.

Na tento bod přímo navazuje odbornost zaměstnanců a také vztah s klientem, který může ústit v doporučení (a tedy pomoc s budováním reputace).

2. Odbornost zaměstnanců

Jak velcí jsou zaměstnanci specialsté má dvě roviny. Jednak jde o faktickou odbornost, tedy kolik toho opravdu ví a kolik mají zkušeností, případně i jak nadaní jsou. To významě ovlivňuje 4.bod – efektivitu.

Druhá rovina, která je možná ještě důležitější, je odbornost vnímaná zvenku. Ta závisí na sociální aktivitě a publikační činnost, počtu certifikátů, jak moc se zaměstnanci účastní různých školení a konferencí. Díky tomu se potom posiluje i reputace agentury.

3. Cena

S cenou si firma opravdu může pohrát, protože to rozhodně není o tom, jestli je cena jen nízká nebo vysoká. Ale spíš jestli působí jako nízká nebo vysoká, případně „férově“. Jaké cenové modely jsem viděla:

  • hodinová sazba (a potom hra o to, jak se počítají ty hodiny, jestli se měří od minuty, nebo započaté čtvrthodiny)
  • měsíční fee
  • nižší měsíční sazba doplněna o success fee
  • odměna stanovená podle aktivit (nastavení shopping kampaní bude stát tolik…)
  • % z obratu, ze spendu…

Celkově si myslím, že čím vyšší je první, druhý a pátý faktor, tím vyšší cena. Jsou firmy, kteří bojují nízkou hodinovou sazbou, a naopak agentury a jednotlivci, kteří staví svoji image na velmi vysoké ceně.

4. Efektivita

Díky vyšší efektivitě je agentura schopna generovat větší zisky, tím pádem může buď nabídnout nižší cenu, více dál investovat nebo tvořit finanční polštář (a tím vším potom zvyšovat svoji konkurenceschopnost). Tento bod se dá rozdělit do několika podkategorií:

  1. struktura firmy, efektivita komunikace – dobrá struktura a komunikace zrychluje procesy, zjednodušuje práci a může i motivovat lidi (nebo aspoň je nedemotivuje)
  2. efektivita lidské práce + nástroje a automatizace – je čas ztrávený na optimalizaci kampaní efektivní a nainvestovaný do nejdůležitějších úkolů, pravidelná revize aktivit, které se dělají, a ustavičné ptaní se, jestli to nejde udělat jednodušeji a jestli to přináší hodnotu
  3. výsledky a chybovost – cítím efektivitu i ve schopnosti dosahovat výsledků a předcházet chybám

5. Vztah s klientem

Důležitým konkurenčním faktorem je schopnost budovat vztah s klentem. Dobrý vztah je totiž velmi často důležitější než excelentní výsledky. Proto je potřeba řešit:

  • Místo (proximita)
  • Komunikace
  • Management očekávání

6. Spektrum služeb

V posledních letech je zřetelný posun od specializace k pokrytí celého případu, k šířce nabízených služeb. Firmy stále častěji potřebují, nebo dokonce i poptávají strategičtější služby, které potřebují širší spektrum odborníků. Když si vezmeme jen PPCčka, tak je bláhové si myslet, že za pár let si marketing firmy vystačí jen se zapnutím kampaní.

No a teď máme 2 cesty: buď makat na těchto faktorech, nebo po vzoru knihy hledat modrý oceán :) My teda zatím makáme, ale uvidíme, co přinese budoucnost.

3 Komentáře

  1. Tomáš

    17.5.2018 at 18:11

    Bod č.5 je něco, na co se často zapomíná. Jinak v tomto oboru je důležitá kvalita služby a jak plní cíle, cena je hodně vedlejší.

    Reply

  2. Marek Čevelíček

    17.5.2018 at 14:13

    Čau Markéto, pěknej článek a jdeš na to dobře. V zásadě s většinou souhlasím. Strávili jsme nějakou dobu kvalitativním výzkumem pro náš segment (který je trochu příbuzný). A to posuzování ceny, jak jsi shrnula, je přesný…

    Reply

  3. Lukáš

    17.5.2018 at 9:41

    Stručný a naprosto výstižný článek. Bohužel spousta lidí (ať už na straně agentur nebo na straně zákazníků) vidí jako rozhodující faktor cenu. Ale myslím si, že se to pomaličku začíná zlepšovat a cena není středem vesmíru. A to je dobře. Alespoň můžeme konkurovat na více frontách a není to taková nuda :-)

    Reply

Leave a Reply to Lukáš Cancel reply

Váš email nebude zveřejněn.Povinná pole jsou označena *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

About Markéta

Baví mě pracovat na věcech, které dávají smysl. Ráda objevuji a jsem hladová po nových informacích. Jsem nenapravitelný optimista a věřím, že: „where there is a will, there is a way“. A nespokojuji se s průměrem!